Umění jako cesta k sebevyjádření a osobnímu růstu
Nedávno jsme pro naše žáky uspořádali výjimečný projektový den zaměřený na práci s uměním a arteterapii. Děti se nejprve pustily do tvoření s keramickou hlínou, následovala výtvarná část, kde měly příležitost vytvořit si vlastní obrázky a společně objevovat, co vše jim může arteterapie přinést. Tento den plný tvořivosti a sebevyjádření jsme zvolili s cílem nabídnout dětem příležitost poznat se, sdílet emoce a učit se rozvíjet kreativní myšlení.
Arteterapie, tedy terapie pomocí umění, představuje jedinečný způsob, jak pomoci dětem vyjádřit to, co cítí, bez nutnosti hledat ta správná slova. Při tvořivém procesu mohou děti často sdělit své pocity, které by verbálně vyjádřit neuměly nebo by jim to mohlo připadat obtížné. Takový způsob sebevyjádření podporuje jejich emoční rozvoj a zároveň posiluje důvěru v jejich vlastní schopnosti. Dokončení výtvarného díla nebo keramického projektu jim přináší pocit úspěchu, což přispívá k jejich sebevědomí a pocitu, že dokážou překonat různé výzvy.
Kromě toho tvoření a umělecké činnosti rozvíjí kreativitu a představivost, což jsou dovednosti, které si děti odnášejí i do dalších oblastí života. Když mají možnost experimentovat s barvami, tvary nebo pohyby, učí se hledat nové způsoby řešení problémů, což jim v budoucnu pomůže lépe zvládat různé situace.
Arteterapie má také významnou úlohu v oblasti regulace emocí a snižování stresu. Ať už jde o malování, tanec, keramiku nebo kreslení, všechny tyto aktivity pomáhají dětem soustředit se na přítomný okamžik a uvolnit napětí. Umění je nejen formou zábavy, ale i způsobem, jak zpracovat různé pocity, které děti zažívají.
Dalším důležitým přínosem arteterapeutických aktivit je posílení sociálních vazeb a schopnosti spolupráce. Tvoření ve skupině dává dětem možnost sdílet své zkušenosti, vzájemně se inspirovat a učit se respektu k práci ostatních. Společné aktivity jim pomáhají budovat dovednosti důležité pro týmovou práci, jako je spolupráce, sdílení nápadů a vzájemná podpora.
Projektový den zaměřený na arteterapii tedy dětem přinesl nejen možnost osobního růstu, ale i příležitost pro vzájemné pochopení a rozvoj empatie. Když se děti dívají na díla svých spolužáků a naslouchají jejich vysvětlením, mohou lépe pochopit, že každý vnímá a prožívá svět trochu jinak. Tato zkušenost posiluje jejich schopnost empatie a pomáhá jim uvědomit si hodnotu vzájemného porozumění.
A v neposlední řadě umělecké aktivity rozvíjejí i jemnou a hrubou motoriku. Kreslení, práce s hlínou nebo taneční pohyby dětem pomáhají zlepšit koordinaci, což je přínosem nejen pro jejich umělecký růst, ale i pro celkový rozvoj pohybových dovedností.
Celkově vzato, arteterapie a umělecké činnosti jsou skvělým nástrojem, jak pomoci dětem objevovat samy sebe a rozvíjet pozitivní vztah k sobě i k druhým. Naše škola se snaží dětem nabízet nejen kvalitní vzdělání, ale také podporu v jejich emočním a sociálním rozvoji. Projektový den zaměřený na arteterapii tak byl výbornou příležitostí, jak tyto cíle naplňovat.
Projekt byl podpořen v rámci projektu MAP Chotěbořsko CZ.02.02.XX/…578
v podání žáků naší školy
společně v 17:00
17.00 - MŠ, pěvecký sbor, aj.
Vyučování v ZŠ probíhá podle školního vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřeno na poznávání přírody.
Vyučování v MŠ probíhá podle školního vzdělávacího programu Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě.
Základní škola a Mateřská škola Oudoleň
Oudoleň 123
582 24 Oudoleň
Telefon ZŠ: 569 642 203, 773 744 816
Telefon MŠ: 777 360 533
Telefon kuchyně: 777 360 539